Er komt in elk geval een cafetaria, en ook een fietsenzaak. En een Aldi. Dat is direct al goed nieuws bij de start van de renovatie van winkelcentrum Het Stroink.

Winkelcentrum Het Stroink wordt de komende maanden ingrijpend gerenoveerd. Delen worden gesloopt, de buitenkant gaat op de schop en binnen verhuizen winkels en komen er nieuwe winkels bij. De start van het werk werd gisteren gemarkeerd met de onthulling van een groot bord bij de rotonde met de Knalhutteweg. Die zichtbaarheid is belangrijk om nieuwe huurders aan te trekken, zegt Roderik Lüschen van eigenaar WP Retail Invest. „Je kunt wel mooie plannen maken met een roze bril op, maar dan weet je nog niet wanneer je resultaat hebt. Je moet duidelijk maken dat de renovatie echt start.”

Viswinkel en cafetaria
Die duidelijkheid werkt direct. Niet alleen is inmiddels zeker dat het winkelcentrum een cafetaria en een fietsenwinkel krijgt, maar er komt ook een viswinkel. De viskar van Keizer, die normaal gesproken op de parkeerplaats staat, verdwijnt. Hij krijgt een zaak in het complex ervoor terug. Verder komt er een Aldi, als aanvulling op de Albert Heijn die er al zit. Bij de cafetaria en de fietsenwinkel gaat het om nieuwe vestigingen, geen verhuizingen, zegt Lüschen. „We zoeken nog meer lokale ondernemers, bijvoorbeeld een opticien en een bakker. Dan hebben we straks weer een compleet pakket. Dat is belangrijk, want dit is de winkelvoorziening voor de hele wijk.” Er staan op dit moment wat panden leeg, maar dat is praktisch, zegt Lüschen. „We hebben dat ook een beetje gedaan om te kunnen schuiven. Tijdens de verbouwing verhuizen sommige winkels tijdelijk van plek.” De units worden verhuurd via makelaar Euverman.

De aanblik van Het Stroink is duidelijk gedateerd.

Halve eeuw oud
De ondernemers die er al zitten zijn dolgelukkig met de opknapbeurt. „Geweldig, eindelijk!” zegt Hanneke van Ulzen van GastroVino Vaneker. „Er is nooit echt iets gedaan in al die jaren, het wordt tijd.” Winkelcentrum Het Stroink is bijna een halve eeuw oud. Dat is respectabel, maar ook zichtbaar. Her en der zijn in de loop der tijd stukken aangebouwd en de aanblik is duidelijk gedateerd. Nadat er enkele zaken failliet zijn gegaan of om andere redenen vertrokken – Blokker verdween, Ter Stal trok weg – gaf het winkelcentrum ook steeds minder een prettig gevoel, zowel binnen als buiten. Dat is straks verleden tijd. Dat de ondernemers daarvoor een tijdje in de rommel zitten, neemt Van Ulzen voor lief. „Het moet eerst slechter worden voordat het mooier is, hè? En ik hoop dat het winkelende publiek er een beetje begrip voor heeft.” Van Ulzen hoopt dat er op termijn nog een bakker bij komt en misschien een Zeeman of Wibra, dan zou ze heel tevreden zijn met het aanbod.

Strategische plekken
WP Retail is een Amsterdams bedrijf dat zich overal in het land bezighoudt met herontwikkeling van winkelcentra. Ruim drie jaar geleden werd Het Stroink overgenomen met het doel er nieuw leven in te blazen. „Wij geloven erg in de functie van dit soort winkelcentra in wijken”, zegt Lüschen. „Het zijn vaak strategische plekken en ze zijn belangrijk voor de omgeving. Wij willen hier iets neerzetten dat de komende twintig jaar weer mee kan, en alles op een iets hoger niveau tillen. Niet luxe, maar met goede ondernemers, om er samen iets hoogwaardigs van te maken.” Dat geldt ook voor de uitstraling aan de buitenkant. Er komen zonnepanelen op het dak en Het Stroink wordt het enige winkelcentrum in Nederland met een rieten kap.

De entree aan de zuidkant, aan de kant van het bouwbord. Deze entree zou in april klaar moeten zijn.

Bron: Tubantia, 16-01-2020