Vriendschap, ambities en vertrouwen hebben drie jeugdvrienden ertoe gebracht in het volledig gerenoveerde winkelcentrum Het Stroink een optiek te beginnen. Sinds vorige week kunnen klanten terecht bij JM Optiek van Gabi Jajan, de broers Gabriël en Hikar Mirza en hun neef Simon Mirza.

Ze zijn van de gevleugelde uitspraak dat een crisis ook kansen biedt. Gabi Jajan onderschrijft het monter. „Wie begint er midden in de coronapandemie een compleet nieuwe winkel in een markt waar vooral de grote ketens de dienst uitmaken? Precies, wij doen dat”, zegt Jajan.


Alle prijsklassen in een oogopslag

Sinds vorige week is de zaak open. Simon Mirza en Frank Haasewinkel zijn het gezicht van de modern ingerichte winkel. Wat direct opvalt: alle monturen zijn in prijsklassen onderverdeeld. „Iemand die binnenkomt en weet dat hij of zij 100 euro te besteden heeft, kan direct zien waar gezocht moet worden. Bij ons heb je al een complete bril voor 79 euro. Klanten hoeven onze inrichting niet te betalen”, zegt Simon.

Ervaren opticiens
„We hebben ons de kennis eigen moeten maken voor we deze stap namen”, zegt Jajan. En om die stap tot een succes te maken hebben ze met Frank Haasewinkel en mede-eigenaar Simon twee uiterst ervaren opticiens in dienst genomen. „Wij kennen de markt en hebben zoveel kennis en ervaring opgedaan bij de grotere ketens”, zegt Frank.

Sociaal ondernemen
De eigenaren hebben het sociaal ondernemen in het bloed. Om het team te completeren hebben ze via het Werkplein Twente een vacature uitgezet. Ines Kroeze werd de gelukkige en heeft sinds vorige week weer een baan. „Door de coronacrisis kwam ik met 31 jaar verkoopervaring in allerlei branches ineens op straat te staan. Dat ik hier een nieuwe kans heb gekregen is bijzonder”, zegt ze.

Bekende merken
„Ze past perfect in ons team”, zegt Haasewinkel. De opticien die het klappen van de zweep kent, weet waar een zaak als deze aan moet voldoen. „We maken hier bekende merkmonturen betaalbaar voor iedereen. We werken met topapparatuur om ogen te meten. Binnen 5 minuten hebben we een perfecte meting en weten we precies hoe we de klant verder kunnen helpen aan een goede bril met uitstekende glazen.” Haasewinkel werd verrast door het feit dat JM Optiek erin is geslaagd een samenwerking met het bekende merk Rodenstock aan te gaan voor de levering van brillenglazen. „Dat is echt een kunststukje van de eigenaren.”

Gratis parkeren
Ze zijn blij met hun nieuwe zaak in het vernieuwde winkelcentrum. „Wij passen hier perfect, want de wijken om ons heen zijn gemêleerd. Er wonen mensen met lagere, midden- en hogere inkomens. Bovendien kunnen mensen hier gratis parkeren en zijn we makkelijk bereikbaar. Dat is in het centrum nog weleens een probleem”, zegt Simon. Ze hebben er vertrouwen in dat hun nieuwe winkel een succes wordt. „We kijken al vooruit, want we gaan ook beginnen met audio, oftewel gehoorapparaten. Dat hoort en past er helemaal bij.”

Bron: Tubantia, 17 mei 2021
© Foto: Frank Nikkels